Matiranje (2T, D, T, LiS, 2S)

Мат усамљеном краљу

У првој лекцији сте научили основна правила шаховске игре, правила кретања фигура, могуће исходе партије и шаховску нотацију. Сада би требало да одиграте, запишете и анализирате што више партија!

Претпоставимо да сте надиграли вашег партнера, појели му све фигуре, тако да му је остао само краљ. Али, још је рано да се радујете! Да би добили партију, морате противничком краљу дати МАТ!

Мат са два топа – кад погледате позицију на првом дијаграму, план се сам намеће. Очигледно је тешко дати мат краљу у центру табле, па је потребно потиснути га на руб табле. Док одступа, краљ покушава да приђе до неког од топова, не би ли га појео, али топови у једном потезу побегну на други крај табле и лако матирају. Приметите да топовима није потребна помоћ њиховог краља, који мирно ужива у тријумфу.

Мат дамом – Као најјача фигура, краљица са лакоћом потискује противничког краља на руб табле. Али да би дала мат, неопходна јој је помоћ њеног краља. Када је противнички краљ на рубу табле, треба бити опрезан. Наиме ако нисте дали шах, уверите се да противнички краљ има слободно поље за одступање. У супротном то је ПАТ позиција, односно РЕМИ! Замислите ликовање вашег противника, ако са краљицом више не успете да га победите!

Мат топом – је нешто тежи него мат са два топа, али план је исти: отерати противничког краља на руб табле и тамо га матирати. Активну улогу у том послу игра и краљ, који тежи да заузме позицију наспрам противничког краља. У таквој ситуацији топ шахом потискује противничког краља, све до мата. Наравно, као и увек кад противник има само краља, обратите пажњу на могућност пата. За мат топом обично је довољно 15-так потеза.

Мат са два ловца Једним ловцем не може се дати мат, јер му половина поља на табли нису доступна. Два ловца уз помоћ краља релативно лако потискују краља на руб табле, а затим га треба натерати у један од углова, где добија мат. При потискивању краља ка углу треба пазити да он има слободна поља (да не би дошло до пата).

Мат ловцем и скакачем – далеко је сложенији задатак од претходних. Да би се он постигао, потребно је око 35 потеза. Ако имате у виду правило 50 потеза, овакве завршнице захтевају веома прецизну игру. На срећу, у пракси се ретко срећу, тако да не морате журити са овладавањем технике матирања у овој завршници, већ се томе можете вратити касније, кад стекнете више искуства.
Пут ка победи састоји се из три етапе: прво се краљ потискује на руб табле, затим у угао боје ловца и ту се постиже мат. На дијаграму лево је приказана позиција којој треба да тежимо при потискивању краља у жељени угао. У оваквој ситуацији мат се даје за десетак потеза. Потискивање краља ка рубу табле се углавном изводи краљем и ловцем, а коњ се повремено укључује одузимајући противнику важна поља недоступна ловцу. При повлачењу црни краљ тежи да побегне у угао који је недоступан ловцу, јер тамо не може бити матиран. Зато је потребно знати како се краљ ‘тера’ из једног угла у други. На следећем дијаграму је приказан тај поступак, којим се црни краљ доводи до жељеног угла, где ће бити матиран на начин како је то већ показано у претходном примеру.

МАТ СА КОЊЕМ И ЛОВЦЕМ

Мат са ловцем и коњем је најтежи од свих елементарних матова и доста ретко се среће у практичној игри, па га ја нисам научио првих десет година бављења шахом. Матирање може узети до 35 потеза, онда, зашто га научити ???

По мом дубоком уверењу савлађивањем технике овог мата, може вам помоћи да координишете ваше фигуре. Да ли ми спроводимо напад или се бранимо или једноставно развијамо фигуре у отварању, све ово захтева ефективну сарадњу фигура. Мат са ловцем и коњем је један од најчистијих примера сарадње фигура у шаху.

Да би успео, нападачки краљ и и фигуре (ловац и коњ) морају бити у перфектној хармонији, јер ако је нема, нема ни мата. Према шаховским правилима, нападач има 50 потеза да матира противника. Ово захтева да нападач буде прецизан, да разуме који му циљ и да буде технички способан да да мат.

Мат са ловцем и коњем може бити ефективно оруђе у помагању почетнику да вежба и да научи важне шаховске концепте и технике у другим деловима игре, као што су:

  1. Координација фигура
  2. Одлагање потеза
  3. Цуг цванг ( zugzwang )
  4. Опозиција
  5. Централизација
  6. Контрола поља и дијагонала
  7. Основне могућности фигура

Циљ је дати мат у ћошету које је исте боје као ваш ловац:

 

Ови дијаграми су пример крајњих позиција, мада се понеки пут дешава да противнички краљ буде матиран док се креће према правом ћошету за мат :

 

Ми морамо бити веома пажљиви, нарочито у задњем делу, да не патирамо противника :

 

Краљ који се брани може бити крајње непредвидљив у борби. Он може покушати да остане у центру све док не буде принуђен да га напусти или да покуша да оде у сасвим супротан угао табле. Понекад, краљ који се брани игра потезе, напред, назад на суседним пољима и нападач треба пажљиво да му одузме та поља не пуштајући га да побегне из тог угла. Понеки пут краљ намерно одлази у ћошак супротне боје вашем ловцу, где нападач мора да научи технику за терање краља у прави угао, боје вашег ловца. Понекад краљ намерава да се креће према ћошку и одједном промени мишљење…било шта да уради да збуни противника.

Стратегија:

  1. Нападач узима поља краљу и тера га према ивици табле. У почетној позицији, краљ који се брани може да швља таблом где год жели. Ми желимо да га заточимо у групи поља. Када ово постигнемо, настављамо са заточењем у још мању групу поља, све док краљ не буде заточен на ивици табле или на неком ћошку.
  2. Терамо краља у прави угао. Овде морамо да се наоружамо са техникама како да отерамо краља у прави угао, јер без тога можемо испустити краља из кавеза или чак патирати га.
  3. Матирамо краља. Очевидно је да веома лако можемо направити пат,ако смо непажљиви. Понекад нападач мора прво да препакује своје фигуре не испуштајући краља из кавеза.

Концепти и технике

Ова секција објашњава десет концепата и техника за матирање.

Делетангови троуглови :

Метод је систематизовао Даниел Делетанг, француз који је живео у Аргентини око 1920. године. Делетан је био обичан шаховски аматер који је 1923. објавио свој систем троуглова. Да би разумели овај систем троуглова, морамо решити овај шаховски проблем. Покушајте да решите овај проблем пре него што прочитате наставак. Проблем 1.

За сваки од дијаграма испод наместите белог краља , ловца и коња тако да противнички краљ не може побећи било колико да има потеза.

Црни краљ на ф3

Најлакше је овде поставити ловца на дијагоналу б1-х7. Следеће ми морамо да поставимо краља и коња тако да спречимо бег црног краља преко црних поља на дијагонали а1-х8 . једно од решења је да поставимо краља на г2, коња на ц4 и ловца на ц2 :

Да би креирали мрежу из које црни не може да побегне, све фигуре морају искористити свој максимални потенцијал. Ловац контролише свих 7 поља на дијагонали б1-х7, коњ је овде тако постављен да контролише 4 поља преко којих црни може да побегне, краљ контролише три поља испред њега.

Црни краљ на г2

Овде је задатак много лакши, тако да краљ уопште није ни потребан :

Црни краљ на х1

Овде бели коњ може да се одмори, пошто су краљ и ловац довољни да спрече бег црног краља. ПостаВЉАЊЕ И КОЊА у ову поѕицију може довести до пата :

Базирано на претходним примерима можемо да направимо следеће закључке :

  1. фигуре су тако постављене да држе црног краља заробљеног у већем троуглу б1-х7-х1.
  2. Бели краљ преузима улогу одбацивања црног краља уз привремену помоћ фигура.
  3. Ловац преузима вођство и узима следећу дијагоналу д1-х5.
  4. Краљ и ловац терају краља назад у правцу ћошка.
  5. У неком моменту коњ се премешта на боње поље да би комплетирао други троугао.
  6. Са ловцем и коњем у правилној позицији ми користимо нашег краља да одгура црног краља у последњи троугао.
  7. Ловац се премешта на задњи троугао (ф1-х3-х1)
  8. Када је последњи троугао обезбеђен фигуре се пажљиво премешају како би дале мат. КОРДОНИКордони су слична, ако не и иста ствар као делетангови троуглови, кордон не блокира комплетно црног краља, мада узима велики број поља краљу. Ефективно кордони могу се поставити било где на шаховској табли. Погледајмо следећу позицију….Овде бели нема комлетну блокаду црног. Теоретски говорећи, црни краљ може путовати на дамино крило преко поља е8, мада ће му требати ужасно много потеза да то учини. Због тога, практично гледајући бели стварно контролише дамино крило и део краљевог крила. Кордон је најбоља ствар иза делетангових троуглова.Погледајмо пример овде где игра црни….1…….Кф4
    Црни краљ не може напасти белог коња или ловца , па му преостаје једино да ограничава кретање белог краља.
    2.Ке6 Кг5
    3.Кф7 Кх6
    4.Лц2 ……
    Има неколико добрих потеза овде, али Лц2 омогућава ловцу да у правом моменту оде на д1 и да направи делетангов троугао. Потез Лц2 је почетак трансформисања кордона у троугао.
    4……Кг5
    5.Сд2 Кх6
    6.Сц4 Кг5
    7.Кг7
    и постигли смо први делетангов троугао.

    Вежба за почетника

    Ставите црног краља било где у средишњи централни квадрат од 16 поља. Затим поставите белог краља, коња и ловца тако да оставите црном краљу што мање места за бег. пробајте неколико пута да бисте стекли дојам где су најбоља места за беле фигуре.

    Цуг-цванг и одлагање потеза

    Бели би требао да одигра потез краљем који тера црног краља доле, али то у овом моменту није могуће, зато би требали да одиграмо потез одлагања, који не разара троугао. Најоптималније решење је овде потез одлагања 1. Лг6… Ово тера нашег противника у цуг-цванг (позиција у којој црни нема добрих потеза).

    Улога фигура

    Природно је да разумемо улогу сваке фигуре у мату са ловцем и коњем. У делетанговој техници бели краљ и ловац узимају на себе задатак терања црног краља у ћоше, док коњ покрива важна поља и креће на боља поља једино кад је време да то уради. Погледајмо сад шта се дешава после 1.Лг6…

    1.Лг6 Кг4
    2.Кх6 Кх4
    3.Лх5 Кг3
    4.Кг5…..

    и ми смо успели да направимо други троуга. Примећујете ли како се коњ није ни померио током ове операције ? Ако црни покуша да одигра потез 4….Кх3 онда бели има временба да премести коња на д3.

    Бели на потезу

    Бели сад доводи свог коња још ближе да узме што више поља црном краљу.

    10.Се1 Кх4
    11.Сг2+ Кх3
    12.Лф3 Кх2
    13.Кг4 Кг1
    14.Кг3 Кф1

    И ми смо одгурали црног краља до жељеног ћошка.

    КОНЦЕПТ ЦЕНТРАЛИЗАЦИЈЕ

    Ово је веома лак концепт за разумевање. Фигуре имају много више утицаја на поља око себе ако се налазе у средини табле. Због тога вршимо централизацију фигура.

    Паул Кересова позиција за терање краља у ћоше

    бели на потезу…

    Паул Керес означава да је ово ефективна метода терања краља пошто је централизација опостигнута. Овде бели игра

    1. Сб3…..     и црни краљ више не може опстати на 5. реду
    1…….Кц6
    2.Кц4 Кб6
    3.Сц5 Кц6
    4.Са4 Кб7
    5. Кб5 Кц8

    и ми смо успели у терању краља на ивицу табле.

    МАГИЧНА ПОЗИЦИЈА

    Бели на потезу :

    Једна од најузбудљивијих ситуација се дешава кад краљ који се брани , заузме поље које није боје вашег ловца:

    1. Сф7+ узимамо му х8 поље…
    1………Кг8

    2. Лб1   одлагајући потез којим бели у ствари узима и поље г8 у следећем потезу.

    2……….Кф8
    3. Лх7 Ке8

    4. Се5 ! Веома важан потез, да запамтимо. Црни краљ може сад побећи преко д8 и ц7, али бели успева да сад направи здраву формацију фигура са коњем на д7, узимајући му црна поља а ловцем на ф1-а6 дијагонали, бела поља. Погледајмо шта се сад дешава :

    4…….Кд8
    5. Ке6      Бели краљ мора да заштити поље д7

    5.      Кц7
    6. Сд7     још један важан потез да не заборавимо. Коњ контролише црна поља. Црни краљ може да покуша да побегне на поље а1, али ће ловац на време да му то спречи.

    6…….Кц6
    7. Лд3! Кц7 Пут за а1 је блокиран као и пут за х8 и црни краљ сад покушава да ограничи покретљивост белог краља остајући удаљен од поља за мат а8

    8. Ле4      Узима му поље ц6.

    8…….Кц8
    9. Кд6     Узима му и поље ц7

    9……Кд8
    10. Лг6    сад бели има неколико начина да добије, најсигурнији је овај мат у 10 потеза и са овим првим потезом ми црном блокирамо поље е8 за бег.

    10……Кц8
    11. Сц5  Коњ се премешта да би заузео поље б7 и даје црном краљу шах ако овај дође на д8.

    (11….Кд8
    12. Сб7+ Кц8
    13. Кц6 Кб8
    14. Кб6    Узима му и поље а7)

    11……Кб8
    12. Лф5 Ка7
    13. Кц7 Ка8
    14. Лц8 Ка7  ЏЦрни краљ  сад има само два поља а8 б8. Само краљ и ловац су били потребни да доведу до тога и сад коњ треба само да се премести како би помогао у матирању.

    15. Сд7 Ка8
    16. Се5 Ка7
    17. Сц6+ Ка8
    18. Лб7  мат !!!

    Магична позиција после 1.Сф7+ Кг8 2.Лб1 Кф8 3.Лх7 Ке8 4.Се5! Кф8

    Црни краљ покушава да остане што даље од а8 поља за матирање.

    5. Сд7+  Узима му ф8 поље.

    5…….Ке8
    6. Ке6 Кд8
    7. Кд6     Узима му и поље ц7

    7…….Ке8
    8. Лг6   Узима му и поље е8

    8……Кд8
    9. Сц5 Кц8
    10. Лф5+ Кд8
    11. Се6 !!!  Веома леп потез. Краљ не може на е8 због мата са ловцем на г6

    11….. Кц8
    12. Кц6 Кб8
    13. Сц5 Ка7
    14. Кц7 Ка8
    15. Кб6 Кб8
    16. Са6+ Ка8
    17. Ле4  МАТ !!!

    МАГИЧНА ПОЗИЦИЈА и мат у 10 потеза

     

    1. Лг6 Кц8
    2. Сц5 Кд8
    3. Сб7+ Кц8
    4. Кц6 Кб8
    5. Кб6 Кц8
    6. Лф5 Кб8
    7. Ле6 Ка8
    8. Сц5 Кб8
    9. Са6+ Ка8
    10. Лд5 МАТ !!!

    ЗАКЉУЧАК

    Ако стварно желите да научите овај мат, препоручујем вам да радите на свим вежбама овде изложеним и то вежбајте са неким у друштву или са компјутером. То ће вам помоћи да лакше схватите све ове концепте и да пронађете начин за победу који вам највише одговара.

 

Мат са два скакача – при правилној одбрани се не може постићи. Карактеристична је позиција на дијаграму лево. Ако би црни краљ од шаха побегао на х8, добио би мат коњем на ф7. Али ако црни краљ оде на ф8, мата нема.
Ако би црни поред краља имао још и пешака, он би му само штетио! Тада не би имао могућност пата, па у неким позицијама бели успева да матира – као на дијаграму десно.

 

Оставите одговор