Naziv i kretanje figura

Корак 1. Како поставити шаховску таблу

На почетку игре шаховска табла је изложена тако да сваки играч има бели (или светли) квадрат у дну десне стране.

Како поставити шаховску таблу

Фигуре су поређане увек исто. Други ред (или ранг) је попуњен пешацима. Топови иду у углове, поред њих скакачи, поред скакача ловци и коначно краљица која увек иде на своју боју (бела краљица на белу, црна краљица на црну), и краљ у преостало поље.

Шаховска табла

Постављање фигура на почетку партије ће постати лако.

 Препоручена алатка -> Увежбај свој преглед игре


Корак 2. Како се фигуре крећу

Свака од 6 различитих врста фигура се креће другачије. Фигуре не могу да се крећу кроз друге фигуре (премда скакач може да прескочи друге фигуре) и не могу да стану на поље које заузима пријатељска фигура. Међутим, фигуре могу заробити непријатељску фигуру и заузети поље на ком је она стајала. Фигуре се обично померају тако да могу да заробе друге фигуре (тако што ће стати на њихово место и заробити их), одбране пријатељске фигуре или контролишу важна поља.

Како померати краља у шаху

Краљ је најважнија фигура, али и једна од најслабијих. Краљ може да се креће по једно поље у сваком правцу – горе, доле, у страну и дијагонално. Краљ никад не сме да доведе себе у позицију шаха (да буде заробљен). Када је краљ нападнут, кажемо да се налази у шаху.

Кретање краља у шаху

Како померати даму у шаху

Дама је најјача фигура. Она може да се креће у свим правцима – горе, доле, у страну или дијагонално – докле год жели, уколико не наиђе на другу пријатељску фигуру. Као и све друге фигуре, ако краљица узме неку противничку фигуру, њен потез је завршен. Примети како бела дама узима црну даму и како је црни краљ одмах приморан да се премести.

Кретање краљице у шаху

Како померати топа у шаху

Топ може да се креће колико жели, али само напред, назад и у страну. Топови су врло моћни када штите један другог или раде заједно!

Кретање топа у шаху

Како померати ловца у шаху

Ловац може да се креће колико жели, али само дијагонално. Сваки ловац почиње на једној боји (белој или црној) и мора заувек да остане на тој боји. Ловци добро раде заједно зато што једни другима покривају слабости.

Кретање ловца у шаху

Како померати скакача у шаху

Скакачи се крећу сасвим другачије од осталих фигура – иду два поља у једном правцу, а затим још једно поље под углом од 90 степени, у облику слова Г. Скакачи су такође једини који могу да прескачу друге фигуре.

Кретање скакача у шаху

Како померати пешака у шаху

Пешаци су необични јер се крећу и узимају друге фигуре на различите начине: крећу се само напред, а узимају друге фигуре дијагонално. Пешаци могу да се крећу само једно поље унапред, осим у првом потезу када могу да се помере два поља унапред. Пешаци могу да узму само фигуре које су дијагонално испред њих. Не могу да се крећу или узимају друге фигуре уназад. Ако се нека друга фигура нађе испред пешака, он не може ни да се помера, ни да узме ту фигуру.

Кретање пешака у шаху

 Препоручена алатка -> шаховски пасијанс (зароби све фигуре)

Корак 3. Откриј посебна правила шаха

Постоји неколико шаховских правила која на први поглед не изгледају логично. Она су направљена како би игра била забавнија и занимљивија.

Како промовисати пешака у шаху

Пешаци имају још једну способност. Ако пешак стигне на другу страну табле, он може да постане било која друга шаховска фигура (ово се назива унапређивање).

Промоција пешака

Пешак се може унапредити у било коју фигуру. Заблуда је да пешаци могу да се замене само за фигуре које су већ узете. То НИЈЕ истина. Пешак се обично унапређује у краљицу. Једино пешаци могу да се унапређују.

Како промовисати пешака у шаху

Како урадити анпасан у шаху

Последње правило код пешака назива се ан пасан, што на француском значи у „пролазу”. Ако се пешак помери два поља у свом првом потезу, и тако се спусти на страну противниковог пешака (практично скакање поред других пешака и способности других пешака да их узму), тај други пешак може да узме пешака у пролазу.

Како урадити анпасан у шаху

Овај специјални потез се мора извести одмах након што први пешак прође, у супротном овај потез више није могуће извести. Кликни на пример доле да би боље разумео ово чудно али важно правило.

Шах ан пасан

Како направити рокаду у шаху

Постоји још једно посебно правило које се зове рокада. Овај потез ти омогућава да урадиш две важне ствари и то све у једном потезу: да поставиш краља на сигурно место (надајмо се), а свог топа да помериш из угла у игру. Играч на свом потезу може да помери свог краља два поља на страну и онда да помери топа из угла до краља на супротној страни. (Погледај пример доле.) Међутим, да би урадио рокаду следећи услови морају бити испуњени:

  • то мора бити краљев први потез
  • то мора бити топов први потез
  • између краља и топа не сме бити ниједна фигура да би одиграо овај потез
  • краљ не сме бити у шаху или пролазити кроз шах

Примећујеш да је краљ ближе страни табле када је рокада извршена. То се зове мала рокада. Рокада на другу страну, на страну где се краљица налази, се зове велика рокада. Без обзира на страну, краљ се увек помера само два поља при рокади.

Како направити рокаду у шаху


Корак 4. Сазнај ко игра први потез у шаху

Играч са белим фигурама увек игра први. Стога, играчи обично одлучују ко ће бити бели играч насумично, на срећу, бацањем новчића или тако што један од играча погађа које је боје пешак у руци другог играча. Бели игра свој потез, затим црни, па поново бели, па после њега црни и тако све до краја партије. Први потез је мала предност која омогућава белом играчу да одмах нападне.


Корак 5. Прегледај правила о томе како победити у партији шаха

Постоји неколико начина да се партија шаха заврши: шах-матом, патом, предајом, или поразом на време…

Како направити шах-мат

Циљ игре је да направиш шах-мат. Ово се дешава када је краљ нападнут и не може да побегне. Постоје само три начина којима се краљ може избавити:

  • померањем (не може се извршити рокада!),
  • блокирањем напада другом фигуром,
  • или узимањем фигуре која прети краљу.

Ако краљ не може да побегне из шах-мата, партија је завршена. По обичају, краљ се не узима и не уклања са табле, партија се једноставно прогласи завршеном.

Будалин мат

Пример „будалиног мата„.

Како ремизирати партију шаха

Повремено се партије шаха не завршавају победом, него ремијем. Постоји 5 разлога због којих се партија шаха може завршити ремијем:

  • Позиција доводи до пата када је ред на једног играча да одигра свој потез, његов краљ није нападнут, а он не може да одигра ниједан легалан потез.

Пат

Потезом Дc7, црни избегава претњу и не може више да се помери. Партија се завршава патом.

  • Играчи се могу једноставно договорити да је нерешено и престати да играју
  • На табли нема довољно фигура за шах-мат (на пример: краљ и ловац против краља)
  • Играч проглашава реми ако се једна потпуно иста позиција понови три пута (не нужно три пута заредом)
  • Педесет узастопних потеза је одиграно, а ниједан играч није померио пешака нити узео неку фигуру

Корак 6. Проучи основне шаховске стратегије

Постоје четири једноставне ствари које би сваки шахиста требало да зна:

Заштити свог краља

Одведи свог краља у ћошак табле где је обично најсигурнији. Не одлажи рокаду. Рокаду треба да извршити што је пре могуће. Запамти, није битно колико си близу да матираш противника ако твој краљ први буде матиран!

Не поклањај фигуре

Не губи своје фигуре олако! Свака фигура је вредна и не можеш победити партију ако немаш фигуре за шах-мат. Постоји једноставан систем који већина играча користи како би пратила релативну вредност сваке шаховске фигуре. Колико вреде ове фигуре?

  • Пешак вреди 1
  • Скакач вреди 3
  • Ловац вреди 3
  • Топ вреди 5
  • Краљица вреди 9
  • Краљ је бескрајно вредан

На крају партије, ови бодови не значе ништа – то је једноставан систем који ти помаже да донесеш одлуке приликом играња, како би знао када треба да узмеш фигуре, размениш их или одиграш неки други потез.

вредност шаховске фигуре

Контролиши средину табле

Покушај да контролишеш центар табле помоћу својих фигура и пешака. Ако контролишеш центар, имаћеш више места за своје фигуре и отежаћеш противнику проналазак добрих поља за своје фигуре. У примеру изнад, бели прави добре потезе како би контролисао центар док црни игра лоше.

Користи све своје фигуре

У примеру изнад, бели има све своје фигуре у игри! Фигуре ти не доносе никакво добро ако стоје позади у првом реду. Покушај да развијеш све своје фигуре тако да можеш да користиш што више фигура да нападнеш краља. Коришћење једне или две фигуре ти неће донети никакво добро против пристојног противника.


Корак 7. Вежбај тако што ћеш одиграти доста партија

Најважнија ствар коју можеш да урадиш како би постао бољи у шаху је да играш доста шаха! Није важно да ли играш код куће са пријатељима или породицом или на интернету, просто мораш доста да играш како би се побољшао. Сада је лако пронаћи партију шаха на интернету!

Како играти шаховске варијанте

Већина људи игра стандардни шах, али одређени људи воле да играју шах са измењеним правилима. То су такозване варијанте шаха. Свака варијанта има своја посебна правила.

  • Шах960: У шаху960 (Фишеровом насумичном шаху), почетне позиције фигура су насумично одређене. Пешаци задржавају своје позиције, али се све остале фигуре насумично распоређују.
  • Краљ брда: У овом формату, циљ је довести краља до средите табле или „на врх брда”.
  • Багхаус: Овај формат шаха се игра у паровима. Када једа играч зароби фигуру противника, та фигура постаје доступна његовом саиграчу. На пример: ако ја играм као бели и мој саиграч, који игра као црни, зароби белог сакакача од свог противника, ја могу да узмем тог скакача и ставим га на било које поље на својој табли. То могу да урадим у било ком потезу.
  • Лудница: Ово је веома узбудљив формат, јер ти омогућава да узмеш фигуре од свог противника. То јест, ако ја играм као бели и заробим црног пешака, могу да претворим тог пешака у део своје војске и вратим га у игру. То могу да урадим у било ком потезу.
  • 3 шаха: У овом формату, играч који први направи шах три пута побеђује.

шаховске варијанте

Уживај у шаху и овим невероватним шаховским варијантама.

 Препоручени чланак -> 5 невероватних шаховских варијанти


Како играти шах960

Шах960 прати сва правила обичног шаха, осим што су почетне позиције фигура у последњем реду насумично поређане у једну од 960 могућих позиција. Рокада је иста као у обичном шаху, краљ и топ се смештају на исте позиције (г1 и ф1, или ц1 и д1). Шах960 се игра као обичан шах, али пружа више могућности за отварања.

шах960

 Препоручена алатка -> Играј шах960 против компјутера

 Препоручена алатка -> Играј шах960 са пријатељима


Како играти шах са турнирским правилима

Многи турнири следе уобичајена, слична правила. Ова правила не примењују се нужно на игру код куће или на интернету, али можда ипак желиш да вежбаш са њима.

  • Такнутно-макнуто – Уколико играч дотакне једну своју фигуру, мора да одигра потез том фигуром, ако је то могуће. Ако играч дотакне противникову фигуру, мора да узме ту фигуру. Играч који жели да дотакне фигуру како би прилагодио њен положај на пољу мора прво да објави своју намеру, обично говорећи „прилагођавам положај“.
  • Сатови и тајмери – Већина турнира користи сатове да би регулисали време потрошено на сваку партију, не по потезу. Сваки играч добија исту количину времена на коришћење током целе партије и он одлучује како ће га потрошити. Када играч направи потез, притисне дугме или удари у полугу да би започело противниково време. Ако играч истроши време и противник се позове на време, онда играч коме је понестало времена губи партију (уколико противник нема довољно фигура да направи шах-мат, проглашава се реми).

Често постављана питања (FAQs)

Све ове информације су те можда мало преплавиле. Управо због тога смо јавно оставили на распологању ова честа питања која људи углавном постављају када тек почну да се баве шахом. Надамо се да ће ти помоћи.

Често постављана питања (FAQs)

Како да постанем бољи у шаху?

Познавање правила и основних стратегија је само почетак – има толико тога можеш да научиш у шаху да не можеш све научити за живота! Да би се побољшао мораш да урадиш три ствари:

  1. Играј шах често — Само настави да играш! Играј што је више могуће. Научићеш понешто из сваке партије – било да си победио или изгубио.
  2. Учи помоћу шаховских лекција — Ако заиста желиш да се брзо побољшаш, пробај да урадиш неке интернет шаховске лекције. Шаховске лекције можеш пронаћи овде.
  3. Забави се — Не обесхрабруј се ако одмах не побеђујеш сваку партију. Сви губе – чак и светски прваци. Докле год се забављаш и учиш из партија које си изгубио, моћи ћеш да уживаш у шаху!

Који први потез је набољи у шаху?

Иако не постоје општеприхваћени најбољи потез у шаху, важно је контролисати средину табле од самог почетка. Стога већина играча помера једног од својих средишњих пешака (испред краља или краљице) два поља унапред на поља d4 или e4. Други играчи радије играју c4 или Nf3. Већина других потеза није толико добра. Боби Фишер (Bobby Fischer) је сматрао да је најбоље померити краљевог пешака на поље e4.


Која боја почиње партију шаха?

Играч са белим фигурама увек игра први.


Да ли пешак може да се креће уназад?

Пешаци се не могу кретати уназад. Међутим, када пешак стигне на супротну страну табле, мораш га унапредити у другу фигуру (као што је краљица). Тада се он креће као та фигура и може ићи уназад.


Да ли у шаху можеш да помериш више фигура истовремено?

Можеш да помериш само једну фигуру када си на потезу – са једним изузетком! Када вршиш рокаду, помераш и краља и топа у једном потезу.


Која шаховска фигура је најважнија?

Краљ је најважнија шаховска фигура. Ако изгубиш краља, изгубио си партију. Међутим, краљица је најмоћнија фигура.


Када је шах измишљен?

Порекло шаха није сасвим јасно, али многи верују да се шах развио из сличних игара које су се играле у Индији још пре две хиљаде година. Игра шаха какву данас познајемо постоји од 15. века када је постала популарна у Европи.


Која партија шаха је трајала најдуже?

Најдужа партија шаха на једном турниру (по броју потеза) је одиграна између Николића и Арсовића 1989. године у Београду у Србији.

Ivan Nikolic против Goran Arsovic
1/2-1/2 17 Feb 1989 ECO: E95
1. d4 Сf6 2. c4 g6 3. Сc3 Лg7 4. e4 d6 5. Сf3 O-O 6. Лe2 Сbd7 7. O-O e5 8. Тe1 Тe8 9. Лf1 h6 10. d5 Сh7 11. Тb1 f5 12. Сd2 f4 13. b4 g5 14. Сb3 Лf8 15. Лe2 Сdf6 16. c5 g4 17. cxd6 cxd6 18. a3 Сg5 19. Лf1 Тe7 20. Дd3 Тg7 21. Кh1 Дe8 22. Сd2 g3 23. fxg3 fxg3 24. Дxg3 Сh3 25. Дf3 Дg6 26. Сc4 Лd7 27. Лd3 Сg5 28. Лxg5 Дxg5 29. Сe3 Тe8 30. Сe2 Лe7 31. Тbd1 Тf8 32. Сf5 Сg4 33. Сeg3 h5 34. Кg1 h4 35. Дxg4 Дxg4 36. Сh6+ Кh7 37. Сxg4 hxg3 38. Сe3 gxh2+ 39. Кxh2 Тh8 40. Тh1 Кg6+ 41. Кg1 Тc8 42. Лe2 Тc3 43. Тd3 Тc1+ 44. Сf1 Лd8 45. Тh8 Лb6+ 46. Кh2 Тh7+ 47. Тxh7 Кxh7 48. Сd2 Лg1+ 49. Кh1 Лd4+ 50. Сf1 Лg4 51. Лxg4 Тxf1+ 52. Кh2 Лg1+ 53. Кh3 Тe1 54. Лf5+ Кh6 55. Кg4 Тe3 56. Тd1 Лh2 57. Тh1 Тg3+ 58. Кh4 Тxg2 59. Кh3 Тg3+ 60. Кxh2 Тxa3 61. Тg1 Тa6 62. Тg6+ Кh5 63. Кg3 Тb6 64. Тg7 Тxb4 65. Лc8 a5 66. Лxb7 a4 67. Лc6 a3 68. Тa7 Тb3+ 69. Кf2 Кg5 70. Кe2 Кf4 71. Тa4 Тh3 72. Кd2 a2 73. Лb5 Тh1 74. Тxa2 Тh2+ 75. Лe2 Кxe4 76. Тa5 Кd4 77. Кe1 Тh1+ 78. Кf2 Тc1 79. Лg4 Тc2+ 80. Кe1 e4 81. Лe6 Кe5 82. Лg8 Тc8 83. Лf7 Тc7 84. Лe6 Тc2 85. Тa8 Тb2 86. Тa6 Тg2 87. Кd1 Тb2 88. Тa5 Тg2 89. Лd7 Тh2 90. Лc6 Кf4 91. Тa8 e3 92. Тe8 Кf3 93. Тf8+ Кe4 94. Тf6 Кd3 95. Лb5+ Кd4 96. Тf5 Тh1+ 97. Кe2 Тh2+ 98. Кd1 Тh1+ 99. Кc2 Тh2+ 100. Кc1 Тh1+ 101. Кc2 Тh2+ 102. Кd1 Тh1+ 103. Кe2 Тh2+ 104. Кf1 Тb2 105. Лe2 Кe4 106. Тh5 Тb1+ 107. Кg2 Тb2 108. Тh4+ Кxd5 109. Кf3 Кc5 110. Кxe3 Тb3+ 111. Лd3 d5 112. Тh8 Тa3 113. Тe8 Кd6 114. Кd4 Тa4+ 115. Кc3 Тa3+ 116. Кd4 Тa4+ 117. Кe3 Тa3 118. Тh8 Кe5 119. Тh5+ Кd6 120. Тg5 Тb3 121. Кd2 Тb8 122. Лf1 Тe8 123. Кd3 Тe5 124. Тg8 Тh5 125. Лg2 Кc5 126. Тf8 Тh6 127. Лf3 Тd6 128. Тe8 Тc6 129. Тa8 Тb6 130. Тd8 Тd6 131. Тf8 Тa6 132. Тf5 Тd6 133. Кc3 Тd8 134. Тg5 Тd6 135. Тh5 Тd8 136. Тf5 Тd6 137. Тf8 Тa6 138. Тe8 Тc6 139. Тa8 Тb6 140. Тa5+ Тb5 141. Тa1 Тb8 142. Тd1 Тd8 143. Тd2 Тd7 144. Лg2 Тd8 145. Кd3 Тa8 146. Кe3 Тe8+ 147. Кd3 Тa8 148. Кc3 Тd8 149. Лf3 Тd7 150. Кd3 Тa7 151. Лg2 Тa8 152. Тc2+ Кd6 153. Тc3 Тa2 154. Лf3 Тa8 155. Тb3 Тa5 156. Кe3 Кe5 157. Тd3 Тb5 158. Кd2 Тc5 159. Лg2 Тa5 160. Лf3 Тc5 161. Лd1 Тc8 162. Лb3 Тc5 163. Тh3 Кf4 164. Кd3 Кe5 165. Тh5+ Кf4 166. Кd4 Тb5 167. Лxd5 Тb4+ 168. Лc4 Тa4 169. Тh7 Кg5 170. Тf7 Кg6 171. Тf1 Кg5 172. Кc5 Тa5+ 173. Кc6 Тa4 174. Лd5 Тf4 175. Тe1 Тf6+ 176. Кc5 Тf5 177. Кd4 Кf6 178. Тe6+ Кg5 179. Лe4 Тf6 180. Тe8 Кf4 181. Тh8 Тd6+ 182. Лd5 Тf6 183. Тh1 Кf5 184. Лe4+ Кe6 185. Тa1 Кd6 186. Тa5 Тe6 187. Лf5 Тe1 188. Тa6+ Кe7 189. Лe4 Тc1 190. Кe5 Тc5+ 191. Лd5 Тc7 192. Тg6 Тd7 193. Тh6 Кd8 194. Лe6 Тd2 195. Тh7 Кe8 196. Кf6 Кd8 197. Кe5 Тd1 198. Лd5 Кe8 199. Кd6 Кf8 200. Тf7+ Кe8 201. Тg7 Тf1 202. Тg8+ Тf8 203. Тg7 Тf6+ 204. Лe6 Тf2 205. Лd5 Тf6+ 206. Кe5 Тf1 207. Кd6 Тf6+ 208. Лe6 Тf2 209. Тa7 Кf8 210. Тc7 Тd2+ 211. Кe5 Кe8 212. Кf6 Тf2+ 213. Лf5 Тd2 214. Тc1 Тd6+ 215. Лe6 Тd2 216. Тh1 Кd8 217. Тh7 Тd1 218. Тg7 Тd2 219. Тg8+ Кc7 220. Тc8+ Кb6 221. Кe5 Кb7 222. Тc3 Кb6 223. Лd5 Тh2 224. Кd6 Тh6+ 225. Лe6 Тh5 226. Тa3 Тa5 227. Тg3 Тh5 228. Тg2 Кa5 229. Тg3 Кb6 230. Тg4 Тb5 231. Лd5 Тc5 232. Тg8 Тc2 233. Тb8+ Кa5 234. Лb3 Тc3 235. Кd5 Тc7 236. Кd4 Тd7+ 237. Лd5 Тe7 238. Тb2 Тe8 239. Тb7 Кa6 240. Тb1 Кa5 241. Лc4 Тd8+ 242. Кc3 Тh8 243. Тb5+ Кa4 244. Тb6 Тh3+ 245. Лd3 Тh5 246. Тe6 Тg5 247. Тh6 Тc5+ 248. Лc4 Тg5 249. Тa6+ Тa5 250. Тh6 Тg5 251. Тh4 Кa5 252. Тh2 Тg3+ 253. Кd4 Тg5 254. Лd5 Кa4 255. Кc5 Тg3 256. Тa2+ Тa3 257. Тb2 Тg3 258. Тh2 Тc3+ 259. Лc4 Тg3 260. Тb2 Тg5+ 261. Лd5 Тg3 262. Тh2 Тc3+ 263. Лc4 Тg3 264. Тh8 Кa3 265. Тa8+ Кb2 266. Тa2+ Кb1 267. Тf2 Кc1 268. Кd4 Кd1 269. Лd3 Тg7 1/2-1/2

Шта је шаховска нотација?

Нотација је осмишљена како би шаховске партије могле да буду анализиране након што су одигране. Захваљујући њој, можемо забележити читаву партију у писаном формату и репродуковати колико год пута желимо. Само је потребно правилно записати потезе оба играча.

Шаховска нотација

Шаховска нотација ти дозвољава да сачуваш све своје партије…

Свако поље има своје координате и свака фигура је представљена својим иницијалом (С је скакач, Л је ловац, Д је дама, Т је топ, а К је краљ).

 Препоручени чланак -> Шаховска нотација – језик игре


Шта је циљ шаха?

Шах се игра између два противника на супротним странама табле која садржи 64 квадрата наизменичних боја. Сваки играч има 16 фигура: једног краља, једну краљицу, два топа, два ловца, два скакача и осам пешака.

Шаховски материјал

Табла, два играча и тридесет две фигуре је све што ти треба да почнеш партију шаха.

Циљ игре је да матираш противничког краља. Шах-мат настаје када је краљ заробљен (шах) и не може да побегне.

Играј шах на интернету

Спреман си да почнеш да играш шах? Бесплатно се пријави на Chess.com и уживај у шаху!

Šahovska notacija

Ovaj članak koristi algebarsku šahovsku notaciju kako bi se opisali šahovski potezi.

Praćenje poteza koje je obavezno prilikom svih takmičenja.

Postoje nekoliko vrsta notacija: algebarska, opisna (primenjuje se kod anglosaksonskih zemalja), Forsajtova, Udemanov kodeks itd.

U algebarskoj notaciji, koja se najviše koristi, prvo se beleži znak figure i polje sa kojeg se polazi (kralj — K, dama — D, top — T, lovac — L, skakač — S, dok se pešak ne obeležava početnim znakom figure); a potom se doda crtica i linija (od a do h) i red (od 1 do 8) polja na koje figura stupa. Ako potez sadrži uzimanje protivničke figure, onda umesto crtice stavljaju se dve tačke. Ako se potezom daje „šah“, onda se stavlja na kraju znak +. Mala rokada se označava ovako: 0-0. Velika rokada se označava ovako. 0-0-0. Kad se pokreće pešak, napred se ne stavlja njegov znak.

Kao čest primer upotrebe notacije uzima se kratka partija s temom Legalovog mata:

1. e2-e4 e7-e5 2. Lf1-c4 d7-d6 3. Sg1-f3 h7-h6 4. Sb1-c3 Lc8-g4? (znakom pitanja se označava slab potez, a uzvičnikom odličan) 5. Sf3:e5! Lg4:d1? 6. Lc4:f7+ Ke8-e7 7. Sc3-d5 mat.

Postoji i kratka algebarska notacija, koja je daleko češće u upotrebi u turnirskoj praksi od duge algebarske notacije. Po njoj bi se navedena partija zapisala ovako:

1. e4 e5 2. Lc4 d6 3. Sf3 h6 4. Sc3 Lg4? 5. S:e5! L:d1? 6. L:f7+ Ke7 7. Sd5# (mat se označava tarabicom). Potezi koji označavaju uzimanje u kratkoj notaciji označavaju se dvotačkom , međutim, to nije neophodno pošto se podrazumeva.

Legalov mat, gde je beli žrtvovao kraljicu da bi matirao crnog:

Ako dve figure mogu odigrati na isto polje, u kratkoj notaciji potez se označava ovako…

1. Ako su obe figure na istom redu:

* početnim slovom figure
* linijom na kojoj se nalazi
* poljem na koje se postavlja.

2. Ako su obe figure na istoj liniji:

* početnim slovom figure
* brojem reda na kojem se figura nalazi
* poljem na koje dolazi.

3. Ako su figure na različitim redovima i linijama, koristi se metoda 1.

Topovi belog nalaze se na poljima a1 i h1; Tab1 – top koji se nalazio na polju a1 pomera se na b-liniju; ili, Thb1 – top koji se nalazio na polju h1 pomera se na b-liniju.

Topovi belog nalaze se na poljima a1 i a8; T1a2 – top koji se nalazio polju a1 pomera se na drugi red; ili, T8a2 – top koji se nalazio na polju a8 pomera se na drugi red.

Skakači belog nalaze se na poljima d2 i g1; Sgf3 – skakač koji se nalazio na polju g1 pomera se na polje f3; ili, Sdf3 – skakač koji se nalazio na polju d2 pomera se na polje f3

Ako dva pešaka mogu uzeti istu protivničku figuru ili pešaka, pešak koji vuče beleži se:

* slovom linije na kojoj se nalazi
* znakom :
* oznakom polja na koje stupa

Beli pešaci nalaze se na poljima e4 i c4, crni top na polju d5. Ako pešak sa e4 uzima topa, beleži se e:d5, a ukoliko pešak sa c4 uzima topa, beleži se c:d5.

U slučaju promocije pešaka beleži se potez pešakom, a odmah sledi početno slovo figure koja se postavlja na tablu. Primeri: a8D, h8S, d8L, f1T.

U Srbiji, šahovski potezi se mogu beležiti ćirilicom ili latinicom. Sudijska komisija Šahovskog saveza Centralne Srbije preporučuje upotrebu ćirilice.

Promocija pešaka

EMS_TW_chess2_gifPromocija, odnosno pretvaranje pešaka u figuru je potez u šahu.Ovim potezom vrši se pretvaranje pešaka u damu, topa, lovca ili skakača. Promocija se vrši u okviru istog poteza — pešak mora biti zamenjen nekom od figura iste boje. Kod izvođenja nove figure nije važno šta igrač kaže (npr. „Dama!“), ili šta napiše u formular (npr. e8D), već samo šta stvarno odigra. Ako je promovisao damu i zatim okrene topa naopako, šahovski sudija će to smatrati „nedozvoljenom akcijom“ koja se sankcioniše, a u brzopoteznom šahu, sudija može tog igrača i kontumacirati. Sudija treba da pri ruci uvek ima rezervnu garnituru, kako bi na traženje igrača mogao zameniti pešaka.Ako igrač prilikom promocije ne dodirne svog pešaka i stavi damu na izlazno polje, to nije pravilno, jer istovremeno na tabli može biti samo taj pešak i promovisana figura. Potez nije završen kada je igrač odvojio ruku od nove figure (jasno je da on više ne može izvesti neku drugu figuru), pošto mora još da makne pešaka sa table.

An pasan – „u prolazu“

An pasan je potez u šahu. Označava usputno uzimanje pešaka pešakom (fr. en passant – u prolazu), kada je pešak sa svoje početne pozicije pomeren za dva polja prošavši pored protivničkog pešaka, koji ga može (ali ne mora) uzeti, ali ga može uzeti samo u narednom potezu. Ako je to jedini potez, onda se pešak mora uzeti.

Posle 1. g4 nije pat, pošto crni može da igra 1. .. hg3 (uzimanje an pasan).

Nije pat, pošto crni mora da igra 1. .. hg3 (uzimanje an pasan).

Pozicija posle uzimanja an pasan 1. .. hg3

Rokada

Rokada je specifičan šahovski potez koji se može izvršiti samo jedanput u toku partije, a svrha mu je da se bolje zaštiti kralj. To je jedini potez prilikom kojeg se pomeraju dve figure a računa se kao jedan potez. I takođe je jedini potez u kome kralj može da pređe dva polja.

Rokada obuhvata pomeranje i kralja i topa, a izvodljiva je ako su ispunjeni sledeći uslovi:

kralj i top kojima se vrši rokada nisu pomerani sa svojih pozicija od početka partije,
između kralja i topa s kojima se rokira nema drugih figura,
kralj kojim se rokira nije napadnut odnosno nije u šahu,
polja preko kojih kralj treba da pređe, i polje na koje kralj treba da dođe, nisu napadnuta.
Rokada se vrši na sledeći način: kralj napušta početno polje i pomera se dva polja od početnog polja ka topu s kojim vrši rokadu, zatim se uzima top prema kojem je pomeren kralj, preskače kralja i zauzima polje do njega. Obavezno je prvo igrati kraljem pa topom. U slučaju da se prvo igra topom rokada je neizvodljiva i smatra se da je odigran potez topom. Ako se rokada vrši s topom koji je bliži kralju naziva se mala rokada (obeležava se 0-0), a topom koji je dalji velika rokada (obeležava se 0-0-0).

Iako je jedini potez kojim se pomeraju dve šahovske figure, zvanično se smatra da je rokada potez kraljem.

Mala rokada početna pozicija Izvršena mala rokada

 

Velika rokada početna pozicija Izvršena velika rokada

 

Žadub

Žadub (fr. j’adoube, izgovor:/ʒadub/ — „nameštam“, „popravljam“) je izraz vezan za šah.

Мистер „Жадубовић“

Многе контроверзе су пратилеМатуловићевушаховску каријеру од којих је најпознатија она на међузонском турниру одржаном 1967. Одиграо је потез којим губи фигуру али је фигуру вратио и изговорио Жадуб (поправљам фигуру). Његов противник, Мађар Иштван Билек био је запањен овим потезом противника јер се на такмичењима овог ранга не дешава враћање потеза. Иако је позвао судију, посматрачи су потврдили да је Матуловић на време рекао J’adoube, партија се наставила и завршила ремијем.

У овој позицији Матуловић је одиграо 33. Lf3?? и пре него што је Билек одиграо T:f3, Матуловић је вратио ловца на е2 и одиграо 33. Кg1.

Šahista za vreme partije može bolje namestiti (popraviti) figure na tabli samo u slučaju da to prethodno najavi protivniku ili sudiji (ako protivnik nije trenutno prisutan), što je regulisano u Pravilima igre FIDE. U protivnom, odnosno ako igrač bez te najave dodirne jednu ili više figura, on mora igrati sa prvom koju je (namerno) dodirnuo, ili da uzme prvu protivničku figuru koju je dotakao (pravilo taknuto-maknuto). Igrač može reklamirati da je protivnik dodirnuo figuru pre nego što je odigrao svoj potez. Ako sudija ne može (npr. uz pomoć nezavisnih svedoka) utvrditi da li je došlo do kršenja Pravila igre, narediće da se partija nastavi.

Takunuto-maknuto

Taknuto-maknuto je pravilo u šahu. Igrač koji namerno dodirne svoju figuru mora s njom igrati, a ako dodirne protivnikovu mora je uzeti, pod uslovom da je to moguće. Ako to nisu mogući potezi, on može odigrati bilo koji drugi potez. Reklamacija na kršenje ovog pravila moguća je samo dok je igrač na potezu.

Ako je igrač dotaknuo protivničku, a zatim svoju figuru kojom ne može uzeti dotaknutu protivničku, on mora igrati sopstvenom figurom, ali ne mora uzeti protivničku nekom svojom drugom figurom kojom je to moguće.

Na primer, ako beli dotakne topa pa damu, on mora igrati damom, a tek ako bi to bilo nemoguće — morao bi uzeti topa pešakom.

Pat

Pat pozicija nastaje pod određenim okolnostima:

  • Kralj nije direktno napadut
  • Igrač koji je na potezu ne može igrati bilo kojom drugom figurom
  • Svi validni potezi koje igrač koji je na potezu može da povuče bi doveli njegovog kralja u šah poziciju
  • Ako se ova pat-pozicija dogodi, igra se završava nerešenim ishodom. Igrač koji ima vrlo malo (ili nimalo) šanse da pobedi će često pokušati da se stavi u pat-poziciju kako bi izbegao poraz.

Na potezu beli, koji može crnoga staviti u pat poziciju Beli je patirao crnog kralja.. ili će izgubiti pešaka.

 

Pobeda

  • Partiju je dobio igrač koji je matirao protivnikovog kralja. Time se partija odmah završava, pod uslovom da je potez koji je doveo do matiranja bio ispravan.
  • Partiju je dobio igrač čiji protivnik izjavi da predaje. Time se partija odmah završava.

chess-win-pan_12989

Remi

  • Partija je završena remijem kada igrač koji je na potezu nema ispravan potez, a kralj mu nije „u šahu“. Za tu partiju kaže se da je završena „patom“. Time se partija odmah završava, pod uslovom da je potez bio ispravan.
  • Partija je završena remijem kad se pojavila pozicija u kojoj ni jedan ni drugi igrač ne može matirati protivničkog kralja bilo kakvim nizom ispravnih poteza. Za partiju se kaže da je završena „mrtvom pozicijom“. Time se partija odmah završava, pod uslovom da je potez koji je vodio do te pozicije bio ispravan.
  • Partija se završava remijem sporazumom dvojice igrača tokom partije. Tim sporazumom partija se odmah završava.
  • Partija se može završiti remijem ako se bilo koja identična pozicija očekuje, ili se pojavila, najmanje tri puta.
  • Partija se može završiti remijem, ako su oba igrača odigrala poslednjih 50 uzastopnih poteza bez pokretanja ijednog pešaka i bez uzimanja ijedne figure.

Zapisivanje šahovskih poteza

U toku partije, svaki igrač obavezan je da zapisuje svoje i protivnikove poteze na ispravan način, potez po potez, što je moguće jasniej i čitljivije, algebarskom notacijom, na formularu za zapisivanje partija propisanom za to takmičenje. Zabranjeno je pisati poteze unapred, osima ako igrač reklamira remi. Igrač može odgovoriti na protivnikov potez pre nego što ga zapiše, ako to želi. On mora zapisati svoj prethodni potez pre nego što odigra sledeći. Oba igrača moraju na forumularu za zapisivanje partija upisati ponudu remija.

Ako igrač nije sposoban da zapisuje poteze, onda poteze može zapisivati pomoćnik kojeg zaduži igrač i koji je prihvatljiv sudiji.

Formular za zapisivanje partije mora biti vidljiv sudiji tokom cele partije. Formulari za zapisivanje partija vlasništvo su organizatora takmičenja.

Ako je igraču preostalo manje od 5 minuta na satu u nekom od perioda i nema dodatnih 30 sekundi ili više koji se dodaju nakon svakog poteza, tada on nije obavezan zapisivati poteze. Odmah nakon pada jedne od zastavica, igrač mora u potpunosti dopuniti svoj forumular za zapisivanje partije pre povlačenja figure na šahovskoj tabli. Po ovom pravilu, ako:

nijedan igrač nije obavezan da zapisuje poteze, sudija ili njegov pomoćnik trebalo bi da nastoje da budu prisutni i da zapisuju poteze. U ovom slučaju, odmah nakon pada jedne od zastavica, sudija će zaustaviti satove. Tada će oba igrača dopuniti svoje formulare, koristeći formular sudije ili protivnika;
samo jedan igrač nije obavezan da zapisuje poteze, on mora u potpunosti dopuniti svoj formular za zapisivanje partija pre povlačenja figure na šahovskoj tabli. Pod uslovom da je igrač na potezu, on može koristiti protivnikov formular, ali ga mora vratiti pre nego što odigra potez.
Ako nijedan formular za zapisivanje partija nije moguće dopuniti, igrači moraju rekonstruisati partiju na drugoj tabli uz nadzor sudije ili njegovog pomoćnika. Pre početka rekonstrukcije, sudija ili njegov pomoćnik će prvo zapisati trenutnu poziciju u partiji, vreme na satovima i broj odigranih poteza, ako je ta informacija dostupna. Ako se formulari ne mogu dopuniti ispuštenim potezima moji bi pokazali da je igrač prekoračio dodeljeno vreme, prvi naredni potez koji bude odigran smatraće se kao prvi potez za sledeći vremenski period, osim kad je očigledno da je odigrano više poteza.

Po završetku partije oba igrača moraju potpisati formulare, upisujući rezultat partije. Taj rezultat će ostati čak i ako je pogrešan, osim ako sudija ne odluči drugačije.

4 thoughts on “Naziv i kretanje figura”

  1. Dejan каже:

    Postovani,
    molio bih Vas da mi resite jednu nedoumicu koju nemogu da nadjem nigde u pravilnicima, a to je sledece:
    Koliko igrac moze da ima kraljica u toku sahovske partije prilikom zamene piuna?
    Unapred zahvalan

    1. Urednik каже:

      Poštovani Dejane,

      svaki pešak može da se promoviše (pretvori) u damu, topa, lovca ili skakača (iste boje), bez obzira da li mu je protivnik iste figure već uzeo ili ne. Dakle, teoretski za vreme jedne partije svih 8 pešaka mogu postati dame – kraljice.

  2. Nemanja каже:

    Postovani,
    hteo bih da Vas pitam kako se stvljaju kraljevi posle zavrsene partije u odnosu na pobednika ili gubitnika. Hvala unapred

    1. Urednik каже:

      Poštovani Nemanja,

      igrač koji pobedi postavi svog kralja u centar table (beli na polje e4, crni na polje e5) u slučaju remija oba kraja su u centru table (na poljima e4 i e5).

Оставите одговор