Kako se igra šah?

Nikada nije kasno da naučiš da igraš šah – najpopularniju igru na svetu! Učenje pravila šaha je lako:

Korak 1. Kako postaviti šahovsku tablu

Na početku igre šahovska tabla je izložena tako da svaki igrač ima beli (ili svetli) kvadrat u dnu desne strane.

Kako postaviti šahovsku tablu

Figure su poređane uvek isto. Drugi red (ili rang) je popunjen pešacima. Topovi idu u uglove, pored njih skakači, pored skakača lovci i konačno kraljica koja uvek ide na svoju boju (bela kraljica na belu, crna kraljica na crnu), i kralj u preostalo polje.

Šahovska tabla

Postavljanje figura na početku partije će postati lako.

 Preporučena alatka -> Uvežbaj svoj pregled igre


Korak 2. Kako se figure kreću

Svaka od 6 različitih vrsta figura se kreće drugačije. Figure ne mogu da se kreću kroz druge figure (premda skakač može da preskoči druge figure) i ne mogu da stanu na polje koje zauzima prijateljska figura. Međutim, figure mogu zarobiti neprijateljsku figuru i zauzeti polje na kom je ona stajala. Figure se obično pomeraju tako da mogu da zarobe druge figure (tako što će stati na njihovo mesto i zarobiti ih), odbrane prijateljske figure ili kontrolišu važna polja.

Kako pomerati kralja u šahu

Kralj je najvažnija figura, ali i jedna od najslabijih. Kralj može da se kreće po jedno polje u svakom pravcu – gore, dole, u stranu i dijagonalno. Kralj nikad ne sme da dovede sebe u poziciju šaha (da bude zarobljen). Kada je kralj napadnut, kažemo da se nalazi u šahu.

Kretanje kralja u šahu

Kako pomerati kraljicu u šahu

Kraljica je najjača figura. Ona može da se kreće u svim pravcima – gore, dole, u stranu ili dijagonalno – dokle god želi, ukoliko ne naiđe na drugu prijateljsku figuru. Kao i sve druge figure, ako kraljica uzme neku protivničku figuru, njen potez je završen. Primeti kako bela kraljica uzima crnu kraljicu i kako je crni kralj odmah primoran da se premesti.

Kretanje kraljice u šahu

Kako pomerati topa u šahu

Top može da se kreće koliko želi, ali samo napred, nazad i u stranu. Topovi su vrlo moćni kada štite jedan drugog ili rade zajedno!

Kretanje topa u šahu

Kako pomerati lovca u šahu

Lovac može da se kreće koliko želi, ali samo dijagonalno. Svaki lovac počinje na jednoj boji (beloj ili crnoj) i mora zauvek da ostane na toj boji. Lovci dobro rade zajedno zato što jedni drugima pokrivaju slabosti.

Kretanje lovca u šahu

Kako pomerati skakača u šahu

Skakači se kreću sasvim drugačije od ostalih figura – idu dva polja u jednom pravcu, a zatim još jedno polje pod uglom od 90 stepeni, u obliku slova G. Skakači su takođe jedini koji mogu da preskaču druge figure.

Kretanje skakača u šahu

Kako pomerati pešaka u šahu

Pešaci su neobični jer se kreću i uzimaju druge figure na različite načine: kreću se samo napred, a uzimaju druge figure dijagonalno. Pešaci mogu da se kreću samo jedno polje unapred, osim u prvom potezu kada mogu da se pomere dva polja unapred. Pešaci mogu da uzmu samo figure koje su dijagonalno ispred njih. Ne mogu da se kreću ili uzimaju druge figure unazad. Ako se neka druga figura nađe ispred pešaka, on ne može ni da se pomera, ni da uzme tu figuru.

Kretanje pešaka u šahu

 Preporučena alatka -> šahovski pasijans (zarobi sve figure)


Korak 3. Otkrij posebna pravila šaha

Postoji nekoliko šahovskih pravila koja na prvi pogled ne izgledaju logično. Ona su napravljena kako bi igra bila zabavnija i zanimljivija.

Kako promovisati pešaka u šahu

Pešaci imaju još jednu sposobnost. Ako pešak stigne na drugu stranu table, on može da postane bilo koja druga šahovska figura (ovo se naziva unapređivanje).

Promocija pešaka

Pešak se može unaprediti u bilo koju figuru. Zabluda je da pešaci mogu da se zamene samo za figure koje su već uzete. To NIJE istina. Pešak se obično unapređuje u kraljicu. Jedino pešaci mogu da se unapređuju.

Kako promovisati pešaka u šahu

Kako uraditi anpasan u šahu

Poslednje pravilo kod pešaka naziva se an pasan, što na francuskom znači u „prolazu”. Ako se pešak pomeri dva polja u svom prvom potezu, i tako se spusti na stranu protivnikovog pešaka (praktično skakanje pored drugih pešaka i sposobnosti drugih pešaka da ih uzmu), taj drugi pešak može da uzme pešaka u prolazu.

Kako uraditi anpasan u šahu

Ovaj specijalni potez se mora izvesti odmah nakon što prvi pešak prođe, u suprotnom ovaj potez više nije moguće izvesti. Klikni na primer dole da bi bolje razumeo ovo čudno ali važno pravilo.

Šah an pasan

Kako napraviti rokadu u šahu

Postoji još jedno posebno pravilo koje se zove rokada. Ovaj potez ti omogućava da uradiš dve važne stvari i to sve u jednom potezu: da postaviš kralja na sigurno mesto (nadajmo se), a svog topa da pomeriš iz ugla u igru. Igrač na svom potezu može da pomeri svog kralja dva polja na stranu i onda da pomeri topa iz ugla do kralja na suprotnoj strani. (Pogledaj primer dole.) Međutim, da bi uradio rokadu sledeći uslovi moraju biti ispunjeni:

  • to mora biti kraljev prvi potez
  • to mora biti topov prvi potez
  • između kralja i topa ne sme biti nijedna figura da bi odigrao ovaj potez
  • kralj ne sme biti u šahu ili prolaziti kroz šah

Primećuješ da je kralj bliže strani table kada je rokada izvršena. To se zove mala rokada. Rokada na drugu stranu, na stranu gde se kraljica nalazi, se zove velika rokada. Bez obzira na stranu, kralj se uvek pomera samo dva polja pri rokadi.

Kako napraviti rokadu u šahu

Korak 4. Saznaj ko igra prvi potez u šahu

Igrač sa belim figurama uvek igra prvi. Stoga, igrači obično odlučuju ko će biti beli igrač nasumično, na sreću, bacanjem novčića ili tako što jedan od igrača pogađa koje je boje pešak u ruci drugog igrača. Beli igra svoj potez, zatim crni, pa ponovo beli, pa posle njega crni i tako sve do kraja partije. Prvi potez je mala prednost koja omogućava belom igraču da odmah napadne.


Korak 5. Pregledaj pravila o tome kako pobediti u partiji šaha

Postoji nekoliko načina da se partija šaha završi: šah-matom, patom, predajom, ili porazom na vreme…

Kako napraviti šah-mat

Cilj igre je da napraviš šah-mat. Ovo se dešava kada je kralj napadnut i ne može da pobegne. Postoje samo tri načina kojima se kralj može izbaviti:

  • pomeranjem (ne može se izvršiti rokada!),
  • blokiranjem napada drugom figurom,
  • ili uzimanjem figure koja preti kralju.

Ako kralj ne može da pobegne iz šah-mata, partija je završena. Po običaju, kralj se ne uzima i ne uklanja sa table, partija se jednostavno proglasi završenom.

Budalin mat

Primer „budalinog mata„.

Kako remizirati partiju šaha

Povremeno se partije šaha ne završavaju pobedom, nego remijem. Postoji 5 razloga zbog kojih se partija šaha može završiti remijem:

  • Pozicija dovodi do pata kada je red na jednog igrača da odigra svoj potez, njegov kralj nije napadnut, a on ne može da odigra nijedan legalan potez.
Pat

Potezom Dc7, crni izbegava pretnju i ne može više da se pomeri. Partija se završava patom.

  • Igrači se mogu jednostavno dogovoriti da je nerešeno i prestati da igraju
  • Na tabli nema dovoljno figura za šah-mat (na primer: kralj i lovac protiv kralja)
  • Igrač proglašava remi ako se jedna potpuno ista pozicija ponovi tri puta (ne nužno tri puta zaredom)
  • Pedeset uzastopnih poteza je odigrano, a nijedan igrač nije pomerio pešaka niti uzeo neku figuru

Korak 6. Prouči osnovne šahovske strategije

Postoje četiri jednostavne stvari koje bi svaki šahista trebalo da zna:

Zaštiti svog kralja

Odvedi svog kralja u ćošak table gde je obično najsigurniji. Ne odlaži rokadu. Rokadu treba da izvršiti što je pre moguće. Zapamti, nije bitno koliko si blizu da matiraš protivnika ako tvoj kralj prvi bude matiran!

Ne poklanjaj figure

Ne gubi svoje figure olako! Svaka figura je vredna i ne možeš pobediti partiju ako nemaš figure za šah-mat. Postoji jednostavan sistem koji većina igrača koristi kako bi pratila relativnu vrednost svake šahovske figure. Koliko vrede ove figure?

  • Pešak vredi 1
  • Skakač vredi 3
  • Lovac vredi 3
  • Top vredi 5
  • Kraljica vredi 9
  • Kralj je beskrajno vredan

Na kraju partije, ovi bodovi ne znače ništa – to je jednostavan sistem koji ti pomaže da doneseš odluke prilikom igranja, kako bi znao kada treba da uzmeš figure, razmeniš ih ili odigraš neki drugi potez.

vrednost šahovske figure

Kontroliši sredinu table

Pokušaj da kontrolišeš centar table pomoću svojih figura i pešaka. Ako kontrolišeš centar, imaćeš više mesta za svoje figure i otežaćeš protivniku pronalazak dobrih polja za svoje figure. U primeru iznad, beli pravi dobre poteze kako bi kontrolisao centar dok crni igra loše.

Koristi sve svoje figure

U primeru iznad, beli ima sve svoje figure u igri! Figure ti ne donose nikakvo dobro ako stoje pozadi u prvom redu. Pokušaj da razviješ sve svoje figure tako da možeš da koristiš što više figura da napadneš kralja. Korišćenje jedne ili dve figure ti neće doneti nikakvo dobro protiv pristojnog protivnika.


Korak 7. Vežbaj tako što ćeš odigrati dosta partija

Najvažnija stvar koju možeš da uradiš kako bi postao bolji u šahu je da igraš dosta šaha! Nije važno da li igraš kod kuće sa prijateljima ili porodicom ili na internetu, prosto moraš dosta da igraš kako bi se poboljšao. Sada je lako pronaći partiju šaha na internetu!